W ostatnich latach wartościowy content stał się bardzo ważnym narzędziem w walce o klienta. Dlatego też prowadzenie bloga firmowego to niemal obowiązek każdego biznesu, któremu zależy na osiągnięciu sukcesu. Dlaczego jest to tak ważne i jak prawidłowo prowadzić taki blog? Wyjaśniamy!
Czym jest blog firmowy i dlaczego jest tak ważny?
Czym jest blog firmowy? To baza treści publikowanych na stronie firmy i związanych z jej działalnością. Najczęściej przyjmują one formę artykułów informacyjnych czy poradnikowych przybliżających czytelnikom rozmaite kwestie charakterystyczne dla danej branży czy odpowiadające na częste pytania klientów.
Po co go prowadzić? Blog może przynieść Twojej firmie szereg korzyści! Najważniejsze to:
- zwiększenie ruchu na stronie – każde szkolenie SEO informuje uczestników, że zoptymalizowane treści to najlepszy sposób na przyciągnięcie większej ilości odwiedzających i poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwania;
- poprawa wizerunku firmy – budowanie wizerunku eksperta w branży;
- wzmocnienie relacji z klientami – zwiększenie więzi, zainteresowania i zaufania np. poprzez publikację ciekawostek z życia firmy,
- subtelna forma reklamy – artykuły opisujące ofertę firmy, prezentujące możliwości zastosowania produktów lub korzyści z ich zastosowania stanowią nienachalną, a jednocześnie bardzo skuteczną reklamę.
Oczywiście prowadzenie bloga firmowego to nie przysłowiowa bułka z masłem – trzeba wiedzieć, jak to robić, aby uzyskać oczekiwane rezultaty. Jest to również długoterminowa inwestycja – na korzyści czasami trzeba trochę poczekać, ale za to można zbierać ich owoce przez bardzo długi czas. Jak zadbać o skuteczność bloga firmowego?
Jaki powinien być dobry blog firmowy?
Czym powinien odznaczać się blog firmowy? Istnieje wiele zasad, którymi warto się kierować przy jego tworzeniu. To przede wszystkim:
- wysoka jakość treści – artykuły muszą być merytoryczne, konkretne, wyczerpujące dany temat;
- ciekawe i ważne tematy – treści powinny odpowiadać na pytania klientów i wzbudzać ich zainteresowanie;
- regularność i częstotliwość publikacji – nowe artykuły powinny się pojawiać regularnie, najlepiej od jednego do kilkunastu w każdym miesiącu, choć jakość jest ważniejsza niż ilość;
- przejrzystość treści – powinny być dobrze zredagowane, podzielona na akapity wyróżnione nagłówkami, zawierające wypunktowania, wyliczenia i ilustracje, dzięki którym łatwiej i przyjemniej się czyta;
- przestrzeganie zasad SEO – artykuły to najlepsze miejsce na „przemycenie” ważnych dla firmy słów kluczowych, które poprawią pozycję witryny w wynikach wyszukiwania;
- zachęta do dyskusji – dobrym pomysłem może być poruszanie tematów, które zachęcają do dyskusji, choć należy unikać wyrażania przesadnie kontrowersyjnych opinii;
- wprowadzenie linkowania wewnętrznego – zamieszczone w treści linki do innych artykułów na stronie generują większy ruch, natomiast te prowadzące do konkretnych produktów i usług nakręcają sprzedaż!
Czy blog firmowy można prowadzić samodzielnie? Jak najbardziej! Jeśli Twój zespół dysponuje odpowiednimi kompetencjami i odrobiną czasu, ma za sobą szkolenia SEO i potrafi pisać angażujące treści, nic nie stoi na przeszkodzie, aby to właśnie on tworzył artykuły na stronę. Często jednak lepszym pomysłem jest zlecenie tego zadania profesjonalistom.
Skuteczny blog firmowy – zaufaj profesjonalistom
Prowadzenie bloga firmowego to z jednej strony bardzo prosta i tania metoda marketingowa. Tworzenie artykułów na tematy związane z Twoją branżą wydaje się łatwe, a kosztuje zaledwie odrobinę czasu. Jednak w praktyce może się to okazać znacznie trudniejsze, a kiepskie treści niekiedy przynoszą skutek odwrotny od zamierzonego. Osoby odpowiedzialne za blog powinny mieć naturalny talent do tworzenia ciekawych, a jednocześnie przyjemnych w odbiorze treści, przejść szkolenie SEO, a niekiedy także szkolenia marketingowe. W praktyce może się to więc okazać bardziej kosztowne i mniej skuteczne od zatrudnienia profesjonalistów.
Outsourcing w zakresie prowadzenia bloga firmowego jest bardzo popularny. Dzięki temu firma może zyskać pewność, że publikowane treści będą skuteczne, a jednocześnie skupić się na swojej właściwej działalności. Prowadzenie bloga firmowego można zlecić agencji SEO lub agencji content marketingowej. Możliwa jest też współpraca z indywidualnymi specjalistami. Zwykle to najlepszy sposób na skuteczne działania.