Każdy, kto kiedykolwiek korzystał z dobrodziejstw internetu wie, że nierozłączną częścią każdego serwisu internetowego jest domena i hosting. To właśnie te dwa czynniki decydują od samego początku o tym czy odwiedzający witrynę gość nie tylko na nią trafi, ale też wróci. O ile adres (domenę) wybiera się zasadniczo raz na całe istnienie strony (zmianę nazwy domeny spotyka się niezwykle rzadko), to hosting choć może, to wcale nie musi być wybrany dożywotnio. Mimo wszystko warto pochylić się chwilę nad tą decyzją – przenoszenie danych w najlepszym wypadku spowoduje sporo nakładów pracy wykwalifikowanych ludzi, gorzej będzie jeśli w wyniku awarii dojdzie do niedostępności strony lub co jeszcze gorsze – utraty danych. Z tego powodu warto wybrać hosting, który spełni wszystkie nasze oczekiwania aby przynajmniej zminimalizować powyższe niedogodności.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie jakiego rodzaju hostingu potrzebujemy. Małej i średniej stronie internetowej (w tym blogom, sklepom internetowym) wystarczy zwykły hosting www (zwany też serwerem www), natomiast strony bardzo popularne i rozbudowane będą już wymagały serwera VPS lub nawet dedykowanego. W tym artykule skupimy się na wyborze tej pierwszej opcji, a więc hostingu www.
Czego będziesz potrzebował?
Kolejnym pytaniem na które warto odpowiedzieć jest kwestia pojemności konta hostingowego i transferu danych. Dla przykładu strona www, która zajmuje 500MB nie będzie potrzebowała usługi o limicie 50GB i nielimitowanym transferze danych (zakładamy, że nie ma oglądalności większej jak 10 tys. użytkowników miesięcznie) za 500 zł rocznie, wystarczy jej hosting o pojemności 1GB i transferze 50GB – takie właśnie parametry znajdziemy np. w najtańszym planie hostingowym oferowanym przez HostingHouse.pl (lidera taniego hostingu w Polsce) w cenie 30 zł rocznie.
Powierzchnia, transfer i cena to nie wszystko!
Analizując problem dalej, należy sprawdzić czy dana firma oferuje wsparcie techniczne przez 7 dni w tygodniu. Bardzo ważne jest też, aby dane były lokowane w Polsce, a nie np. w Niemczech – ma to duży wpływ na szybkość wczytywania się stron (szczególnie z dużą ilością plików). Dobrze będzie jeśli serwer będzie miał możliwość instalacji bezpłatnego certyfikatu SSL (można też kupić, tylko po co?) – zarówno szyfrowanie, jak i szybkość działania stron ma także wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli dodatkowo firma będzie miała gwarancję uptime (większą niż 99%) i będzie wykonywała regularne kopie bezpieczeństwa, to można powiedzieć, że wszystkie podstawowe cechy dobrej firmy hostingowej zostały spełnione (jest oczywiście parę innych cennych parametrów, ale mają one zazwyczaj drugorzędne znaczenie).